رویداد های مهم (اطلاعیه ها) بيشتر

در همایش استاندارد از برترین های مدیران کنترل کیفیت تقدیر شد

همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد  25  مهرماه در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با هدف تقدیر از برترین  واحدهای تولیدی و مدیران کنترل کیفیت برگزار شد.

در همایش استاندارد از برترین های مدیران کنترل کیفیت تقدیر شد

همایش نکوداشت فرهنگ استاندارد  25  مهرماه در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان در بیرجند با هدف تقدیر از برترین  واحدهای تولیدی و مدیران کنترل کیفیت برگزار شد. در ابتدای این جلسه مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به طی پله های ترقی توسط سازمان ملی استاندارد ایران در سطح بین المللی طی چند سال اخیر گفت: رتبه سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۹۶ در بین ۱۶۳ کشور جهان رتبه ۳۲ بود که در سال ۹۷ به رتبه ۲۷ ارتقا یافت و در ۶ ماهه اول سال جاری رتبه ۲۱ را کسب کرده است و از ۱۵ کرسی هیئت مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد سازی(ISO) یک کرسی متعلق به سازمان ملی استاندارد ایران می باشد و در سیاستگذاری علمی، فنی و اجرایی این سازمان مهم نقش بی بدیلی را ایفا می نماید. مهندس محمدرضا مروی مقدم با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد ایران در آسیا بعد از چین و ژاپن به طور مشترک با کره جنوبی در جایگاه سوم قرار دارد، افزود: سازمان ملی استاندارد ایران راهبردی ۴۵ استاندارد بین المللی را بر عهده دارد و ۵۰ استاندارد هم در دست بررسی است.
استاندارد سازی نیازمند کمک بخش‌های
 دولتی و خصوصی
وی با ذکر اینکه کشورهای پیشرفته، استاندارد سازی را در کشورشان نهادینه کرده‌اند، اضافه کرد: هیئت دولت، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام در کشورمان پای کار آمده و تقویت و توسعه استانداردسازی را مصوب کرده‌اند که البته یک دستگاه به تنهایی نمی تواند استانداردسازی را محقق نماید و تمامی وزارتخانه ها، دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی باید در این راستا کمک کنند به این معنی که سازمان ملی استاندارد تدوین های ملی و بین المللی را انجام دهد تا در سیستم های اجرایی پیاده سازی شود‌.
به گفته وی با پیاده‌سازی استاندارد می توان هزینه های تولید و مصرف را کاهش داد و با اصلاح الگوی مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری می توان علاوه بر کاهش هزینه ها، انرژی مازاد حاصله را در اختیار سایر بخش‌های تولید قرار داد تا هزینه‌های مضاعف به دولت و کشور تحمیل نشود.
 توسعه بی نظیر استان در حوزه استاندارد
مهندس مروی مقدم رهایی از وابستگی به نفت و حمایت از خانگی را از اهداف نامگذاری هفته استاندارد در تقویم کشورمان ذکر کرد و گفت: دولتمردان ما تلاش خود را دارند و ارتقای زیرساخت های استان در حوزه استاندارد در چند سال اخیر کم نظیر و بلکه بی‌نظیر بوده و سال‌های ۹۴ و ۹۵ برای شهرهایی که واحدهای تولیدی زیادی دارند از جمله قایق و فردوس تشکیلاتی ایجاد شده و با کمک فرمانداری‌ها مکان های مناسبی برای آنها تامین که در فردوس مرکز اداری آموزشی و در دقایق مرکز اداری آزمایشگاهی ایجاد گردید.
 استاندارد  استان در ۶ سال گذشته
وی در ادامه به بخشی از توفیقات اداره کل استاندارد استان خراسان جنوبی از ابتدای دولت یازدهم و دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: تعداد پروانه‌های کاربرد علامت استاندارد معتبر در استان از ابتدای دولت یازدهم ۵/۲ برابر و طی دو سال گذشته ۵/۱برابر، تعداد آزمایشگاههای همکار ما در ۶ سال گذشته ۵/۵ برابر و در دو سال اخیر ۵/۱برابر، تعداد شرکت های بازرسی فنی کالا در ۶سال گذشته ۱۰ برابر و در دو سال اخیر  ۵/۳برابر، تعداد گواهینامه های ایمنی و کیفیت صادره در شش سال گذشته ۱۵ برابر و در دو سال گذشته ۵/۲برابر، متوسط نمونه برداری از مراکز تولیدی و بازار در ۶ سال اخیر ۸ برابر و در دو سال گذشته ۵برابر، متوسط بازرسی از واحدهای تولیدی در شش ساله اخیر ۳ برابر و طی دو سال گذشته سال ۱۹ درصد، متوسط سالانه کنترل وسایل سنجش سبک در ۶سال گذشته ۱۴ برابر و در دو سال اخیر ۵/۲برابر و متوسط سالانه کنترل وسایل سنجش سنگین در شش سال گذشته سه برابر و طی دو سال اخیر دو برابر افزایش داشته است. مهندس مروی مقدم با اشاره به اینکه متوسط نمونه برداری آزمون فلزات گرانبها در استان در ۶سال گذشته ۵/۲ برابر و طی دو سال قبل ۱۱۴ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: آموزش مدیران کنترل کیفیت در ۶ سال اخیر ۳ برابر و در دو سال گذشته ۲برابر و کنترل نازل های عرضه سوخت نیز در ۶ سال اخیر ۵ برابر و طی دو سال گذشته ۲برابر رشد داشته است.
کاهش نیاز به فروش نفت با صادرات کالای حلال
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد معیارهای مصرف انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این جلسه با اشاره به ورود این سازمان به تدوین استانداردهای ملی حلال کالا همگام با استاندارد بین المللی با اخذ مجوز از شورای عالی استاندارد کشور که برای مردم نیز حائز اهمیت است، گفت: چنانچه بتوانیم بخشی از صادرات کالای حلال را در سطح بین‌المللی برعهده بگیریم نیاز ما به فروش نفت تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.
 رتبه های سوم و چهارم نانو در جهان
 مهندس پری چهر قزلباش با بیان اینکه تدوین استاندارد از ضرورت های توسعه فناوری نانو محسوب می شود، افزود: خوشبختانه با تلاش جوانان مستعد و خلاق، کشورمان در تدوین استانداردهای مبحث نانو بعد از چین و انگلستان در رتبه سوم جهان و در تولید علم نانو و محصولات فناورانه ایرانی در بین ۴۷ کشور در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است.
 صادرات محصولات نانو به ۴۹ کشور جهان
وی با ذکر اینکه ۴۹ کشور دنیا هدف صادرات محصولات نانویی کشورمان هستند و عراق بیشترین سهم را در مصرف محصولات نانویی ایرانی دارد، اضافه کرد: شیشه های ساختمانی با۸/۳۴ میلیون دلار، لوازم الکترونیک با ۸/۸ میلیون دلار، لوازم جانبی تجهیزات با ۵/۸ میلیون دلار، فرش ماشینی با ۶/۳ میلیون دلار و انواع پوشاک با ۹/۱ میلیون دلار عمده ترین محصولات نانویی صادراتی کشور ما را تشکیل می‌دهند.
حاضر نیستیم محصولی بی‌کیفیت وارد بازار شود
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری نیز با بیان اینکه واحدهای تولیدی همیشه با واحدهایی که موازی استاندارد است درگیر هستند، گفت: استاندارد و استانداردسازی پایه توسعه کشور است و استاندارد باید در بخش تولید و عرضه محصولات حاکم باشد. مهندس جرجانی افزود: واحدهای تولیدی استان مرزی خراسان جنوبی فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته اند اما با این حال حاضر نیستیم محصولی بدون کیفیت وارد بازار شود.
 تجلیل از برترین های حوزه استاندارد استان
در پایان این همایش از ۵ واحد تولیدی و یک واحد خدماتی نمونه، ۴ مدیر برتر کنترل کیفیت، یک آزمایشگاه همکار برتر، یک دستگاه اجرایی دارای بیشترین تعامل، یک واحد تولیدی برتر در امر انطباق معیار مصرف انرژی، یک شرکت همکار دارای بیشترین تعامل و یک خبرنگار دارای بیشترین تعامل در حوزه استاندارد در استان تجلیل شد.